Angielski biznesowy. Jak ogarnąć przejście na wyższy poziom – z B1 na B2 oraz z B2+ na C1

Przejście z poziomi B1 na C1 w przysłowiowe trzy sekundy. Czy to możliwe?

Któż niechciałby w szybkim tempie przejść z poziomu B1 na C1? Chyba nie ma takiej osoby, która lubi uczyć się angielskiego i powiedziałaby nie, nie chcę.

Jest tylkko jeden problem. Jest to proces, który wymaga sporo czasu. Teoretycznie, aby przejść z poziomu B1 na B2 wymagane jest około 500 – 600 godzin dydaktycznych i aby przejść z poziomu B2 na C1 około 700 – 800 godzin dydaktycznych. 

Zgadzam się, że da się ogarnąć tak temat, by nauczyć się w miarę płynnie mówić, aby porozumiewać się z ludźmi podczas wakacyjnych podróży. Z reguły zajmuje to około roku czasu do półtora roku. Wszystko zależy od tego na jakim poziomie jest osoba ucząca się i od tego ile czasu jest w stanie sama poświęcić na naukę poza samaymi zajęciami z lektorem. Niektórym osobom przełamanie barier w mówieniu może zająć tylko 6 czy 7 miesięcy. Zgadzam się. To jest możliwe.

Natomiast w praktyce nie jest możliwe, by osoba, która ma ledwo poziom B1 (taki praktyczny, w mówieniu, słuchaniu, czytaniu) w ciągu dwóch miesięcy przeszła na poziom B2+/C1. Naprawdę to jest niemożliwe.

Dlaczego zatem tak wiele osób jest przekonanaych, że da się to osiagnąć?

Z czego to wynika? Myślę, że z pewnością wynika to z faktu, że dany student/studentka nie zetknęła się jeszcze z przykładowymi testami, które występują np. podczas egzaminów na poziomie B2 czy C1. Mam tutaj na myśli egzaminy takie jak FCE czy CAE. Niezależnie od tego jakie my lektorzy mamy zdanie na temat tych egzaminów, to nie da się ukryć, że jeżeli chodzi np. o speaking czy grammar, to dzięki przykładowym testom z tych 2 egzaminów jesteśmy w stanie określić na jakim konkretnie poziomie jest osoba ucząca się, zwłąszcza gdy dany student/studentka chce osiągnąć prawdizwy poziom B2+ czy C1.

Speaking. Konwersacje - poziom B2/C1 w kontekście Business English

My lekotrzy słysząc poziom B2 czy C1 w kontekście konwersacji mamy w głowie x róznego rodzaju słów/wyrażeń/idiomów i phrasal verbs, które bez wątpienia są przyporządkowane dla każdego z poziomów.

Dla przykładu:

poziom B2: accessible; adjust to omething; take advantage of; alternative; apparently; approve; assume; draw sb’s attention to something; availability; capacity; commitment; competitive; confused; consideration; curiosity; economic; economy; efficiency; enthusiastic; fail to do something; importantly; independence; increasingly; inexperienced; irresponsible; unreliable;  board of directors; entrepreneur; income; establish; manufacture; profit margin; accuse somebody of doing something; issue; get away; look into;  be up to; break down; bring up; carry out; cut down on; get something across; get at; keep up with; make up for; put aside; take something for granted; burn the midnight oil; look on the bright side; come across; take part in; take pride in something; be the life and soul of the party; burn one’s bridges

poziom C1: ackonwedge; anticipate; fall out with; get down to; obsolete; needless to say; breach of contract; impeccable reputation; solvency; grin and bear it; the ship has sailed; vanity; flawless; sluggish; exasperating; perplexed; perilous; see eye to eye; advocate; eligible; enhance; exposure to something; insight, adhere; allegedly; deployment; embark; explicit; hostility; irrelevant; indulge; indigenous; plunge; profound; relevance; reluctant; render; resistance; scattered; sovereignty; suppress; terminate; threshold; vague; viable; carry off (complete successfully despite a problem); fall out with (quarrel with); break in (train somebody to do a new job or an animal to behave in an obedient way); come in for (receive criticizm); get off (avoid punishment, injury or harm); to be in low spirits; to raise/boost morale; spill the beans; raining cats and dogs; once in a blue moon; a bitter pill to swallow; beat around the bush; 

Zadaniem lektora jest takie poprowadzenie zajęć, aby student/studentka zaczęłi używać te trudniejsze słówka/wyrażenia/zwroty w praktyce.

Istotne jest także to, by lektor dobrał ciekawe tematy z zakresu Business English, w które te trudniejsze zwroty i wyrażenia zostaną wplecione. Przykładowe tematy to:  plusy i minusy posiadania Bitcoina; Artificial Intelligence; Metaverse; wyzwania związane z byciem franczyzobiorcą; itp. Dzięki tym dwóm narzędziom jak trudniejsze zwroty i ciekawe tematy do dyskusji, uda się osiągnąć cel czyli umożliwić osobie uczącej się konwersacje na wyższym poziomie w kontekście angielskiego biznesowego.

Czy jest to trudne zadanie? I tak i nie. Jednakże bardzo ważne jest, aby lektor już na pocżątku narzucił tempo zajęć i wyłuskał /pokazał x trudniejszych zwrotów/słów, które  będą używane podczas  zajęć. Jeśli lektor tego nie zrobi, to z reguły speaking jest przeprowadzany na tzw. płytkim poziomie i z reguły sprowadza się do kilku tematów najczęściej poruszanych podczas zajęć z języka angielskiego biznesowego. A przecież nie o to chodzi, prawda?

W jaki sposób mogą pomóc tutaj przykładowe testy z FCE (B2) oraz CAE (C1) pod kątem konwersacji? Dobry lektor jest w stanie usiąść i opracować plan własnych zajęć w kontekście Business English na poziomie B2 czy C1. Zajmuje to sporo czasu, ponieważ trzeba usiąść, pomyśleć, znaleźć pomysł na kownersacje i je po prostu przygotować. Czy warto? Oczywiście, że tak. Przykładowe testy z FCE czy CAE pomagają lektorowi stworzyć odpowiednią strukturę zajęć z podziałem na pytania wymagające krótszej i dłuższej odpowiedzi, tak jak podczas egzaminów FCE czy CAE. Czasem lektor wyjmuje nawet stoper, by pomóc sobie uczącej się. To zadanie jet bardzo ciekawe, ponieważ urozmaica konwersacje i motywuje studenta/studentkę do tego, aby np. w 2 czy 3 minutach wyrazić swoje myśli czy też w 4 minuty przedstawić rozwiązanie problemu x czy y. Na początku może to trochę stresować, ale suma sumarum studenci sa bardzo wdzęczni, ponieważ jak sami mówią pomga im to później podczas spotkań biznesowych czy networking’ów, które prowadzone są po angielsku.

Jeśli nie wiecie jaką strukturę mają egzaminy FCE czy CAE pod katem konwersacji, to zapraszam was do lektury. W internecie znajdziecie sporo przykładowych testów.

Poziom B2 i poziom C1 czyli gramatyka na wyższym poziomie i użycie jej w praktyce

Ocyzwiste jest, że zadaniem lektora jest takie opracowanie zagadnień gramatycznych, aby wpleść w nie słówka i wyrażenia z zakresu angielskiego biznesowego {niezależnie od tego czy jest to poziom B2 czy C1}

Jak na razie nie znalazłam żadnej dobrej książki z ćwiczeniami więc materiały z tego zakresu tworzę sama. Czy jest to trudne? Ponownie odpiwedź brzmi: i tak i nie. Z pewnością wymaga to sporo skupienia i bardzo dużo czasu, by takiego typu materiały opracować. Czy warto? Tak, jak nabardziej, szczególnie gdy słyszę, że moi studenci są bardzo zadowoleni, ponieważ podczas zajęć mają okazję używać zwrotów i słów z zakresu Business English nie tylko podczas konwersacji, ale także podczas krótkich kilkuminutowych wstawek gramatycznych /u mnie z reguły 85% zajęć to konwersacje, a ok 10-15% to najważniejsze kwestie gramatyczne/. Z doświadczenia wiem, że z reguły studenci chcą jak najwięcej mówić podczas zajęć. Zatem z reguły podczas konwersacji ze mną kwestie gramatyczne poruszane są tylko wtedy, gdy jest to konieczne, chyba że dany student/studentka są gotowi i chętni od czasu do czasu na zajęcia poświęcone tylko i wyłącznie zagdanieniom gramatycznym, by szybciej przejść z mówieniem na wyższy poziom/

Podsumowując, jest sieprień 2024 i cały czas my lektorzy czekamy na nowe, dobre  książki do nauki Business English, któe będą interesujące dla Polaków (dopasowane do polskich realiów a także do zmieniającej się cały czas technologii i zagadnień odnoszących się do zmieniającej się gospodarki, także tej światowej gospodarki czyli do tzw. nowej ekonomii).

Czekamy także na tzw. miedzyanrodowe egzaminy z zakresu angielskiego biznesowego (takie jak kiedyś egzaminy BEC), które kończyły się uzyskaniem certyfikatu.

Co robią dobrzy i ogarnięci lektorzy/trenerzy z zakresu angielskiego biznesowego? Na pewno nie czekają z założonymi rękoma.

Ja, jako Trenerka Praktycznego Angielskiego Biznesowego stworzyłam swój własny plan nauki, dzięki któremu osoby pracujące w międzynardowych korporacjach i/lub w polskich firmach mogą czuć się znacznie pewniej konwersując po angielsku podczas negocjacji, prezentacji ofert sprzedażowych czy w trakcie różnego rodzaju wyjazdów służbowych.

Po zakończonych zajęciach (mimium raz w roku) ja jako lektor na prośbę osoby uczącej się wystawiam  zaświadczenie, na którym w opisowy sposób przedstawiam na jakim poziomie jest słuchacz. Oprócz oceny wyrażonej w % wypisuję także jakie tematy z zakresu Business English zostały zrealizowane. Dzięki temu student/studentka jest w stanie przedstawić to zaświadczenie obecnemu/przyszłemu pracodawcy. Oczywiście przed wystawienim takiego zaświadczenia informuję mojego studenta/studentkę, że za X tygodni będzie egzamin ustny oraz pisemny. Daję czas na to, by dana osoba mogła się do egzaminów przygotować. Zajęcia odbywają się on-line. Egzaminy czstkowe także odbywają się on-line i są tak przeprowadzane, by osoba ucząca się nie mogła ściągać. Od połowy 2024 roku zaplanowałam, że dla najambitnijeszych osób, które chcą uzyskać zaświadczenie dotyczące znajomości angielskiego na poziomie B2 czy C1 będą organizowane egzaminy stacjonarne: mimimum raz w roku. Na zaświadczeniu także będzie informacja, że egzaminy odbyły się w trybie stacjonarnym. Okazuje się bowiem, że dla pracodawców jest to bardzo istotna informacja, ponieważ świadczy o tym, że podczas egzaminów nie były użyywane narżedzia Arificial Intelligence czy poprostu,  że nie było dostępu do internetu.

Brakuje lektorów/trenerów języka angielskiego biznesowego z prawdziwego zdarzenia

Ostatnio dowiedziałam się, że w grudniu 2023 roku zostały zlikwidowane egzaminy BEC. Były to egzaminy, dzięki którym można było uzyskać certyfikat potwierdzający znajomość angielskiego biznesowego na 3 różnnych poziomach.

Nieststy egzaminy te zostały wycofane. Dlaczego? Przyczyn jest kilka. Jednym z powodów jest fakt, że obecnie brakuje lektorów, trenerów z zakresu angielskiego biznesowego, którzy powinni mieć minimum podstawową wiedzę z zakresu zagadnień odnoszących się do podstaw ekonomii, zarzadzania, biznesu oraz kwestii związaych np. z IT i e-commerce.

Z tego co wiem, na anglistyce nie uczy się praktycznego angielskiego biznesowego. Co więcej, wielu humanistów kończących te studia bardzo się stresuje na samą myśl, że mieliby iść jeszcze na dodatkowe studia czy szkolenia, by ogarnąć podstawy ekonomii, finansów itp. Niektórzy podejmują się tego zadania, ale niestety rezygnują np. po pół roku, ponieważ te studia okazują się być zbyt trudne.

Poza tym brakuje lektorów, którzy mieliby także praktyczne doświadczenie np. dzieki pracy w międzynardowej korporacji oraz w polskiej firmie w różnych działach. Tylko dzięki temu lekor/trener języka angielskiego biznesowego jest bardziej wiarygodny, ponieważ prowadząc zajęcia wie o czym mówi. Może nie jest ekspertem z zakresu IT czy księgowości, ale dzięki temu, że pracował w kliku różnych firmach i np. prowadził/prowadzi nadal swoją własną firmę (stworzył stronę www, postawił sam sklep interentowy, podłączył różne integracje), to jest o wiele bardziej wiarygodny niż lektor, który tylko i wyłącznie uczył języka angielskiego ogólnego. 

Drugi powód dlaczego tych egzaminów już nie ma, to fakt, iż technologia rozwija się w bardzo szybkim tempie. NIewątpliwie ma to ogromny wpływ na ekonomię i rozwój firm, korporacji. Nie da się ukryć, że jesteśmy w etapie przejściowym. W związku z tym, wszystkie książki, które były do tej pory ukazały się, by się do tych egzaminów przygotować są już w znacznej mierze przestarzałe.

Szczerze mówiąc, gdy jakieś 5 czy 7 lat temu przeglądałam przykładowe ksiązki przygotowujące do egzaminów BEC, to nie znalazłam tam zbyt wielu ciekawych artykułów/czytanek. Dlatego też zaczęłam szukać materiałów z zakresu Business English na własną rękę. Dodatkowo, dzięki sporoemu doświadczeniu zawdowemu zaczęłam tworzyć własne materiały do nauki angielkiego biznesowego. Zajmuje to bardzo dużo czasu, ale warto, naprawdę warto.

Zapraszam Was do odsłuchania nagrania video, które dla Was na ten temat przygotowałam:  https://youtu.be/VBeuM0fXt3Y?si=msUmfNAoERGrZ8jx

Posted on: 31 sierpnia, 2024, by :

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *