Art. Speaking. Let's get ready for FCE/CAE
Task 1: Warm-up. Answer the following questions:
- Is it easy to be an artist? (Pros and cons. Discussion) /it depends …./
- Do you know any artist? Do you have any artist in your family?
- Do you consider yourself to be particularly good at something?
Task 2. Easier questions. Introduction to FCE.
- What are the main differences between the 2 art forms? /sketch – szkic; assemblage – a work of art made by grouping together found or unrelated objects; art form – forma sztuki/
- Which of the 2 art forms do you prefer? Why?
- Do you like painting in your free time? Why yes? Why not? /Did you used to paint when you were a kind/a teenager/
Task 3. More difficult questions; CAE level.
- Look at the 2 pictures above. Think for a while and answer the following question: ”What could the artists feel when they were painting/sketching or preparing some kind of collage?
- What kind of challenges might the artists have had during sketching/painting/preparing some kind of collage?
Task 4 Discussion/Brainstorming
- What do you think: ”What could be the challenges related to graduating from a film school? /exhaustion; satisfaction; …../
- If you had a gift for painting would you decide to be a professional artist? Let’s discuss the pros and cons of this decision. /gift – talent; derive satisfaction from something – czerpać satysfakcję z czegoś; vocation – powołanie; my career can take off – moja kariera może sie szybko rozwinąć; nabrac rozpędu; take off – odnieść nagły sukces; bread and butter – główne środku utrzymania; ……./
- Have you ever seen any controversial paintings?What are the pros and cons of controversial public art? /to be under discussion – być przedmiotem dyskusji; offense – obraza; zniewaga; publicity – rozgłos, reklama; gain publicity – zyskać rozgłos/
Task 5 *
Why do governments of different countries decide to fund visual artists? Let’s talk about it in terms of:
A. international relations;
B. recognition;
C. con;
D. quality of life
{con – 1. pilnie studiować; 2. kant; szwindel; 3. argument przeciw czemuś}
patronage – mecenat, “This amazing event is organised under his patronage”}
artwork (n) – 1. szata graficzna; 2. dzieło sztuki
masterpiece (n) – arcydzieło
art form (n) – forma sztuki
visual art (n) – sztuka wizualna
fund (v) – ufundować, zafundować
architecture (n) – architektura
sculpture (n) – rzeźba
graphic arts (n) – grafika
graphic designer (n) – projektant graficzny, grafik (zawód)
graphics (n) – grafika, ilustracje
the performing arts (n) – sztuka widowiskowa
to decorate – dekorować
to design – projektować
to sketch (v) – szkicować
sketch (n) – szkic
assemblage – 1. a work of art made by grouping together found or unrelated objects; 2. the process of joining or putting things together
exhibition – wystawa
take part in – wziąć udział w …
participate in – wziąć udział w ….
first night – premiera
stunning – zachwycający
tremendous – niesamowity, świetny
intriguing – intrygujący
sophisticated – wysokich lotów, wyszukany (np. styl, sztuka)
fake (adj) – podrobiony, fałszywy; made or intended to be like original or real version of something
frame (n) – ramka
graffiti (n) – graffiti
to illustrate (v) – ilustrować
to paint (v) – pomalować
paint (n) – farba
portrait (n) – portret
symbol (n) – symbol
style (n) – styl
collage (n) – wyklejka, kolaż the art of making pictures by sticking photographs, pieces of cloth or colored paper onto surface
collage (v) – wykonać kolaż, wyklejkę
texture – 1. tekstura, 2. struktura np. obrazu, 3. tekstura materiału (układ włókien w materiale); 4. konsystencja (jedzenia)
vainishing point – punkt zbiegu (na rysunku perspektywicznym)
stencil – szablon do odrysowania, matryca, wzornik
airbrush – 1. pomalować pistoletem natryskowym, 2. pistolet natryskowy
coloured pencils (AM) – kredki
colour pencils – kredki
crayon – kedka (świecowa, woskowa lub pastelowa)
watercolour – farba wodna, akwarela (BR)
watercolor (AM) – farba wodna, akwarela
watercolor painting – akwarela, technika malarska’
colour something in (BR) – pokolorować coś
color something in (AM) – pokolorować coś
freehand – 1. odręczny; 2. odręcznie
improve –
modify –
reflection – 1. odblask światła, 2. odzwierciedlenie czegoś; 3. zaduma, refleksja
composition – 1. układ, ułożenie; 2. kompozycja (akt tworzenia lub struktura utworu)
tone – 1. odcień, tonacja koloru; 2. ton (barwa dźwięku)
pale – 1. wyblakły, blady (o słabo nasyconym kolorze); 2. blade (o słabym świetle); 3. blady (o odcieniu skóry) 4. blednąć
blend – 1. zlepek, mieszanina (stylów/ pomysłów); 2. mieszanka kawy/herbaty); 3. blendować w blenderze
paint by numbers (adj/only before a noun) – 1. (of pictures); having sections with different numbers showing which colours should be used to fill them in; 2. (disapproving) used to describe something that is produced without using the imagination {example: They have accused the government of relying on paint-by-numbers polices}
paint-by-numbers – definition from Oxford Learner’s Dictionaries
The paintings/drawings have been prepared for an exhibition called “Przedświaty” by the young directors of animation in February 2024.
As far as I know all the young artists are from the Film School in Łódź {Lodz}/Łódzka Szkoła Filmowa.
How can I support you? How can I help you so that you can function much better at you current and/or future job? Watch the film I have recorded for you and find out!
***
W jaki sposób jestem w stanie Ciebie wesprzeć, abyś lepiej funkcjonował/a w swoim miejscu pracy? O tym możesz dowiedzieć się oglądając, który specjalnie dla Was nagrałam.
Do usłyszenia/do zobaczenia!
Pozdrawiam Was serdecznie,
Magdalena